👈 فروشگاه فایل 👉

تحقیق شخصيت وحقوق زن در اسلام

ارتباط با ما

... دانلود ...

تحقیق شخصيت وحقوق زن در اسلام

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 

2

‏شخصيت ‏وحقوق زن در ‏اسلا‏م

‏تاريخ زندگى زن‏ها در بعد مظلوميت ، سه دوره ‏مشخص را طى كرده است؛ البته ادوار فرعى نيز دارد ، ولى سه حالت مشخص در ‏زندگى خانم‏ها ديده مى‏شود كه جامعه‏شناسان و مورخان روى آنها بيش‏تر ‏تكيه كرده‏اند. بدترين دوره‏اش ، زمان‏هايى است كه در ميان ملل وحشى و ‏غير متمدن بود ؛ كه از لحاظ زمانى يكه دوره مشخص نيست و ممكن است تا ‏اين اواخر هم در بعضى از نقاط جهان چنين حالتى وجود داشته و شايد الان ‏هم در گوشه‏اى از جهان باشد، اما به اين جهت يك دوره حساب مى‏شود كه زن ‏بعنوان شى‏ء و كالا، يعنى قبل از حيوان ، مطرح است و ارزش زن براى ‏اين‏گونه جوامع در حكم يك كالاست. زن ،كالاى سرگردان و سرمايه ‏بازرگانان و در بازار داد و ستد، وسيله نيل به هدف پست زور مردان است. ‏بدين جهت عدّه‏اى كه تعصب داشته، دختران را زنده به گور مى‏كردند كه ‏سبب ننگ آنها نشود . در معابد كليساها، زن آبستن را زنده سر مى‏بريدند ‏و خونش را به قربانگاه مى‏پاشيدند و سرش را تقديم به پيشگاه معبودِ ‏ساخته و پرداخته خود تقديم مى‏داشتند. براى فراوانى آب، دوشيزگان را ‏مرتب به زيور مى‏آراستند و در رودخانه غرق مى‏كردند. در جنگ ، زن جزء ‏غارت و غنيمت بود . اقوام وحشى ، زنان هم را ‏مى‏دزديدند(1).‏دوره‏اى كه يك مقدار وضع خانم‏ها بهتر مى‏شود، ‏دوره‏اى است كه زن در حد حيوان و به عنوان يك موجود زنده، البته با ‏ارزش در حد حيوانات ، مورد توجه بوده است(2 ‏در قديم ،مردان جز ‏جمالِ ظاهرى زن را نمى‏ديدند و نمى‏خواستند به خصايص فطرى و معنوى زن ‏توجه داشته باشند يا غافل از اين بودند. كه زن مى‏تواند بزرگ‏ترين مربى ‏انسانى باشد.(3) دوره‏هاى ما قبل تاريخ ،از لحاظ وضع زندگانى انسان و ‏اصول زناشويى هنوز مورد تحقيق و بررسى كامل واقع نشده است آن چه ‏مى‏توان از رسوم قبايل وحشى كه در حال حاضر در نقاط دور افتاده و محافل ‏آفريقا و آمريكا و به دست آورد، اين است كه ازدواج در آغاز به قهر و ‏غلبه صورت مى‏گرفته و اين روش مانند شكار براى لذت بخشى بوده است. زنها ‏نيز خود اين سنت را پسنديدند صياد را به دنبال خود مى‏كشانيدند و از ‏راه شهوات نفسانى، راه را براى غلبه مردان باز كرده، و خود را در دام و ‏چنگال آنان مى‏انداختند. دختران و زنانى كه نصيب شكارچيان نمى‏شدند و ‏مورد دستبرد واقع نمى‏شدند، ارزش نداشتند(4).‏در دوره ديگرى زن ‏، يك انسان مهجور و تحت قيموميت و ولايت مرد است كه استقلال انسانيش را ‏به كلى از دست مى‏دهد و به عنوان يك انسان ، فاقد اختيارات در جامعه ،

2

‏زندگى مى‏كند ‏اين سه مرحله، سه حالت و سه دوره از زندگى زن ‏جزء بدترين دوران‏هاست(5).‏شخصيت و مقام زن در ‏اسلام ‏اسلام ، اولين مكتبى است كه زن را به عنوان مسئله مهم ‏زندگى و متمّم حيات انسانى در مسائل اجتماعى و اخلاقى و قانونى خود جا ‏داده است.(6) درست در همان موقعى كه دنيا در آتش جهل و ستم مى‏سوخت، و ‏جوامع مختلف بشرى گرفتار انحرافهاى گوناگون بوده‏اند، گروهى از افراد ‏زن را معبود خويش و جمعى از او را حيوانى مى‏پنداشتند و هر گونه تعدى ‏را بر او روا مى‏داشتند؛ پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم ‏براى خاتمه بخشودن به انحراف‏ها، كجى‏ها و كجروى‏ها، پندارهاى غلط، ‏تجاوزات از جانب خداوند متعال مبعوث، و خط بطلان بر روى غلط‏هاى بشرى ‏كشيد و همه راه‏هاى فضيلت و رستگارى را به او نشان داد(7) خداوند ، ‏حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم را در روزگارى مبعوث نمود كه جهان ‏بشريت دستخوش تيرگى‏ها و سقوط بود، و در درياى حيرت و سرگردانى دست و ‏پا مى‏زد؛‏ ‏در چنين زمانى بود كه ظهور اسلام بسان باران نيروبخش ‏بهار ، زمين عبوس بشريت را خرم و شاداب ساخت، و يوغ‏ها و زنجيرها را از ‏گردن‏ها و دست و پا برداشت و تجاوزات و خرافات را چون دزدان صبح شده ‏رسوا گردانيدند و عقل‏ها و استعدادها و تفكرات زندانى شده، باشكوهى خاص ‏از زندان آزاد كرد و طومار جاهليت را دريد(8) و اين حقيقت را به دنياى ‏بشرى اعلام داشت كه زن و مرد، از نظر دارا بودن روح كامل انسانى و روح ‏باقى براى حشر و نشر در قيامت، مساوى هستند، و هر دو، به كردارهاى زشت ‏و زيباى خود كيفر يا پاداش داده مى‏شوند و به همان نيت كه مردان جزئى ‏از پيكر جامعه انسانى محسوب مى‏شوند زنان نيز چنين هستند.

‏خداوند در قرآن كريم مى‏فرمايد: «يا ايها الناس اتقو ربّكم ‏الذى خلقكم من نفسٍ واحدةٍ و خلق منها زوجها و بَثَّ منهما رجالاً ‏كثيراً و نساءً و اتقواللّه‏ الذى تساءلون به و الارحام ان اللّه‏ كان ‏عليكم رقيبا

‏اى مردم از پرودگارتان بپرهيزيد؛ همان كسى كه همه ‏شما را از يك انسان آفريد، و همسر او را از جنس او خلق كرد، و از آن دو ‏مردان و زنان فراوانى منتشر ساخت و از خدايى بپرهيزيد كه هنگامى كه ‏چيزى از يكديگر مى‏خواهيد، نام او را مى‏بريد و از قطع رابطه با ‏خويشاوندان خود پرهيز كنيد، زيرا خداوند مراقب شماست.(9)

‏هيچ‏يك ‏از آيات قرآن كريم كه مردم را دعوت به تدبير و تعقل در نظام آفرينش ‏مى‏كند، مخصوص بر مردان نيست، بلكه زنان و مردان به طور برابر مخاطب

4

‏قرار داده است. بررسى آيات قرآن كريم نشان مى‏دهد زن و مرد از نظر ‏آفرينش، هيچ تفاوتى با يكديگر ندارند و همه انسان‏ها از هر صف خواه زن ‏و خواه مرد از يك ذات و گوهر خلق شده‏اند:

‏(10«‏يَاأَيُّهَا ‏النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ ‏شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ ‏أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

‏اى مردم، ما شما ‏را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا ‏يكديگر را بشناسيد. گرامى‏ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست؛ ‏خداوند دانا و آگاه است.

‏(11)‏شكى نيست كه اسلام ، احترام ‏ويژه‏اى براى زنان قائل است. زيرا اگر آيات قرآن را مورد بررسى قرار ‏دهيم، به مقام و منزلت زن در اسلام پى خواهيم برد . مقام زنان در اسلام ‏چنان است كه در قرآن مجيد ، سومين سوره مفصل ، به نام آنان (النساء‏ن‏اميده شده است، و در ده سوره ديگر از قرآن مجيد مسائلى مربوط به حقوق ‏و منزلت زنان هست، و همه جا در خطابات عام قرآن، زنان مورد خطابند و ‏غير از اين مورد، از بسيارى از مفاهيم قرآن مى‏توان مطالبى درباره حقوق ‏و منزلت زنان استنباط نمود. قرآن مجيد اين اتهام دروغ و مغرضانه را، كه ‏اسلام براى زن ارزشى قائل نيست، به كلى منتفى مى‏سازد. پيش از اسلام ، ‏هيچ قانونى از قوانين اجتماعات متمدن و بزرگ، درباره ارزش واقعى زن، و ‏اثر وجودى او، و حفظ كرامات و حقوق او تفصيلات فلسفى و روانى و مواد ‏قانونى وجود ندارد.

‏(12مقام و منزلت زنان در فرهنگ اسلامى بر ‏همگان آشكار است. دفاع از حقوق زنان، اعطاى مقام كوثر به دخت پيامبر ‏صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم ، سخن از زنان و مردان نيكوكار در سرتاسر ‏قرآن و اعطاى حق رأى به زن نمايانگر اهميت تقريبا مساوى زنان و مردان ‏در اين فرهنگ مى‏باشد.(13) اسلام ، زن را به عنوان عنصر مؤثر جامعه ‏پذيرفته و او را در امر مهم و سرنوشت‏ساز بيعت شريك ساخته است؛ اسلام ‏وقتى از زن بيعت گرفت، در حقيقت به او اعلام كرد . كه تو يكى از ‏خشت‏هاى بناى اسلامى و بايد سهم خود را در استوارى و نگهدارى اين بنيان ‏ايفا كنى همچنين شركت زنان در جنگ‏ها در صدر اسلام، نشان دهنده مشاركت ‏زنان آن عصر در امور سياسى است. دو بانوى نمونه اسلام، حضرت فاطمه ‏عليهاالسلام و حضرت زينب كبرى عليهاالسلام نمونه‏اى از زنانى هستند كه ‏نسبت به سرنوشت سياسى جامعه خويش حساس بوده و رسالت خود را به خوبى ‏انجام داده‏اند.(14) برخلاف پندار نادرست جوامع بشرى،(15) اسلام نيز ‏احترام ويژه‏اى براى زنان قائل است؛ زيرا همه مى‏دانيم كه اولين كسى كه

👇محصولات تصادفی👇

فیزیولوژی 1 – ب پاورپوینت هوش وشغل پاورپوینت در مورد بهداشت آب تحقیق معماري پاورپوینت عنوان پروژه پخت سوم کاشی و سرامیک