👈 فروشگاه فایل 👉

تحقیق گفت ‌و گو‌

ارتباط با ما

... دانلود ...

تحقیق گفت ‌و گو‌

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 

‏گفت ‌و گو‌ : ‏اسفنديار معتمدى

‏بدون شك آموزش و پرورش از اركان يك جامعه در حال توسعه است و برنامه‏ ‏ريزى آموزشى ‏مهم‏ ‏ترين ركن آموزش و پرورش. اما عوامل بسيارى از جمله كثرت دانش‏ ‏آموزان، تغيير و ‏تحول‏ ‏هاى پياپى در جامعه ايران و جامعه جهانى، رشد و گسترش همه‏ ‏جانبه علوم در ‏سال‏ ‏هاى اخير و تاثيرپذيرى آموزش و پرورش از جريان‏ ‏هاى سياسىو اجتماعى مانع ‏برنامه‏ ‏ريزى دقيق و شايسته در مجموعه آموزش و پرورش شده است. به همين دليل و در ‏آستانه آغاز سال تحصيلى جديد پاى صحبت آقاى اسفنديار معتمدى نشستيم تا با ما از ‏تاريخچه تدوين و تاليف كتاب‏ ‏هاى درسى و مشكلات پيش روى آن بگويد. آقاى معتمدى از ‏كارشناسان برنامه‏ ‏ريزى درسى بوده و مولف چندين كتاب درسى دبيرستانى و چندين كتاب ‏علمى است.

‏آقاى معتمدى، لطفاً در ابتدا از تاريخچه تدوين و تاليف ‏كتاب‏ ‏هاى درسى در ايران بگوييد.

‏براى بررسى تاريخچه كتاب‏ ‏هاى درسى بايد از دارالفنون آغاز ‏كرد. دارالفنون به همت ميرزا تقى‏ ‏خان اميركبير در سال ‏۱۲۶۸‏ ه.ق (‏۱۲۳۰‏ ه.ش) آغاز به ‏كار كرد كه هدفش آموزش علوم و فنون جديد از جمله فنون نظامى، پزشكى و مهندسى به ‏جوانان بود تا بتوانند بهداشت و صنعت ما را اداره كنند. به همين دليل به دستور ‏اميركبير تعدادى از معلمان خارجى به ايران دعوت شدند.

‏از آن جا كه قرار بر اين بود كه مسائل فرهنگى تحت تاثير مسائل ‏سياسى نباشد و چون انگليس و فرانسه و روسيه در ايران اعمال نفوذ مى‏ ‏كردند، تصميم ‏گرفتند از معلمان اتريشى دعوت به عمل آورند. حدود هفت نفر معلم به ايران آمدند كه ‏به استادان نمساوى معروف شدند (در آن زمان اتريش به نمسه معروف بود).

‏البته هنگام افتتاح دارالفنون ‏۱۳‏ روز از درگذشت اميركبير مى‏ ‏گذشت. ‏اميدواريم كه از اين پس پاداش افراد خدمتگزار جامعه اين‏ ‏گونه نباشد. استادانى كه به ‏ايران آمده بودند زبان فارسى نمى‏ ‏دانستند، دانش‏ ‏آموزان هم با زبان خارجى آشنايى ‏نداشتند، زيرا دانش‏ ‏آموزان اغلب از شاهزادگانى بودند كه با آموزش معلمان سرخانه ‏خواندن و نوشتن را آموخته بودند. معلمان ايرانى هم نه آشنايى چندانى با زبان خارجى ‏داشتند و نه علوم جديد را به خوبى مى‏ ‏دانستند. طبق قرارداد، هر معلم مى‏ ‏بايست هر ‏سال حداقل يك جلد كتاب بنويسد و در چاپخانه‏ ‏اى كه در خود دارالفنون تاسيس شده بود، ‏به چاپ برساند.

‏اولين كتاب فيزيك در سال ‏۱۲۷۲‏ به چاپ رسيد كه توسط يك اتريشى ‏تاليف شده بود. اين كتاب كه، به كتاب فيزيك نمساوى مشهور شد، پس از سال‏ ‏ها، توسط ‏مرحوم شريف‏ ‏زاده و خانم مهرناز طلوع شمس و خانم زرسازى تصحيح و توسط مركز نشر ‏دانشگاهى منتشر شد.

‏استادان خارجى كه به ايران آمده بودند اهل عمل بودند. استادان طب، ‏آبله‏ ‏كوبى و عمل جراحى را آغاز كردند و ضمن آن كتاب هم تاليف مى‏ ‏كردند. دارالفنون ‏در سال‏ ‏هاى اول تاسيس كارهاى جالبى انجام داد. پس از هفت سال ‏۴۲‏ نفر از ‏فارغ‏ ‏التحصيلان دارالفنون براى ادامه تحصيل به اروپا رفتند. از ميان آنان بعضى‏ ‏ها ‏كارهاى مهمى انجام دادند. از جمله ميرزا محمودخان، سياركى را كشف كرد كه به نام

‏سياره محمودى نام گرفت. بسيارى از آنها هم پزشكان حاذقى شدند، اما اغلب پس از ‏بازگشت به كارهاى سياسى و پيشخدمتى شاه پرداختند و مردم از تخصص افراد تحصيلكرده ‏فايده چندانى نبردند.

‏در سال ‏۱۳۰۵‏ يعنى حدود ‏۳۷‏ سال پس از تاسيس دارالفنون، نخستين ‏دبستان به سبك جديد در تبريز و پس از آن در سال ‏۱۳۱۱‏ در تهران به وسيله ‏ميرزاحسن‏ ‏خان رشديه تاسيس شد. در سال ‏۱۳۱۵‏ اولين دبيرستان با نام دبيرستان علميه ‏تاسيس شد.

‏در آن زمان كتاب هاى درسى مدونى وجود نداشت و ناچار بودند از برنامه ‏مدارس كشورهاى ديگر استفاده كنند. در سال ‏۱۳۲۶‏ ذكا‏ ‏ءالملك فروغى (همان‏ ‏كه كليات ‏سعدى را تصحيح و سير حكمت در اروپا را تاليف كرد و بعدها نخست وزير ايران شد) ‏به‏ ‏عنوان معلم فيزيك فعاليت مى‏ ‏كرد و سه دوره به تدريس پرداخت. وى در مقدمه كتاب ‏خود آورده است: «... هشت نه سال قبل اين بنده در مدرسه علميه كه از مدارس متوسط شهر ‏تهران محسوب مى‏ ‏شود، سمت معلمى علم فيزيك داشتم و سه دوره اين علم را براى سه طبقه ‏از طبقات معلمين آن مدرسه تدريس كردم، دوره اول به مقتضاى استعداد، بالنسبه مفصل ‏گفتم، دوره دوم و سوم را چون كم قوه‏ ‏تر بودند، مختصر كردم و از آن جا كه كتابى در ‏اين علم مناسب تدريس طبقات مزبور موجود نبود، مطالب را از خارج براى شاگردان تقرير ‏مى‏ ‏كردم و مى‏ ‏نوشتند. تقريراتى را كه براى طبقات دوم و سوم كرده بودم، چون جمع و ‏تدوين شد، به صورت كتابى درآمد. اين اوقات بعضى از دوستان آن را ديدند و پسنديدند و ‏چون احتياج مدارس به يك دوره مختصر از علم فيزيك را مى

👇محصولات تصادفی👇

An IntroductiontoPsycholinguistics پاورپوینت آيين‌نامه‌ و مقررات‌ حفاظتي‌ ماشين‌هاي‌افزار تست بينش پاورپوینت آموزش نرم افزار Mike 11 پاورپوینت نمای کلی نرم افزار